måndag 26 maj 2008

Möte med världens bästa Fia med knuff-spelare

Klockan börjar närma sig stängning och Östersundarnas förkärlek för Eurovision Song Contest gör sig påmind, det är nästan tomt i Karibu-lokalen. Längst nere, självklart vid det blå bordet, sitter Malin och Sanna som ändå tycks föredra en god cookie framför fyra timmar av "Hellooooooo Europe!".
- Det är första gången jag missar ESC, säger Malin men ser glad ut ändå.

Malin och Sanna har även hunnit med att missa en spelning på Gamla Tingshuset ikväll, en spelning som tydligen börjar om en vecka först. Kan man missa en spelning i förtid?

Konsten att ha tur
Vi samtalar lite random kring späckhuggare och långa raggare på Mc´Donalds när vi kommer in på hur mycket bättre allt var förr
- Första året Karibu var öppet så var vi här varje lördag! Men sen tog ni bort Fia med knuff. Jag är bäst i världen på Fia, säger Sanna.
Oj, här sitter jag alltså med världens bästa Fia med knuff-spelare, självklart måste jag ta tillfället i akt att lära mig spelet bättre.
- Hur slår man sexor? frågar jag.
- Jo, man kupar handen, berättar hon, skakar tärningen ordentligt och vänder på handen så att tärningen rullar ner på bordet. Sen behövs bara lite tur. Jag har ett hemligt knep också men det får du inte skriva.

Att vi inte längre har kvar Fia med knuff hade jag inte uppmärksammat tidigare. Givetvis så kommer vi att återinföra Fia med knuff på Karibu.

Foto Mikael Frisk

Om du bara hade två alternativ, och var tvungen att välja ett. Vilket skulle du välja?
- Det farligaste valet, säger Sanna snabbt, inte det självklara valet. Vägen som är dold i dimma, äventyret! Att våga prova en ny kaka när det finns kakor som man redan vet är goda.
Malin fyller i
- Bättra att ångra något man gjort än något man inte gjort.

Malin förresten, berättar om sitt annorlunda efternamn, Stugward. Namnet kommer från hennes gammelfarfar som tyckte mycket om stugor. Sanna, med efternamnet Mohlander, har inte någon spännande historia bakom sitt namn. Bara att någon har stoppat ditt ett "h" utan någon som helst anledning.

Varning eller utmaning?
Nästa gång du fikar på Karibu, se upp om någon vill spela Fia med knuff med dig, det kan vara världens bästa spelare du får möta.
Vågar du sedan prova en annan kak-sort än den vanliga? Bättre ångra något man provat än något man inte provat. Kan innehålla spår av nötter.

Inga kommentarer: